Het coronavirus: veelgestelde vragen van werkgevers en werknemers
Het coronavirus en de vanuit ons kabinet getroffen maatregelen: ze houden ons alweer de nodige weken bezig. De gevolgen zijn voor velen van ons groot, en dat brengt natuurlijk vragen met zich mee. Zo krijgen we dagelijks vragen van werkgevers en werknemers over zaken die allemaal verband houden met het coronavirus, hoe hiermee om te gaan op de werkvloer, en wat er over en weer van zowel werkgever als werknemer verwacht mag worden.
Bij Anderz Advocaten informeren we iedereen graag proactief. Daarom hebben we er dit keer voor gekozen om aandacht te besteden aan een aantal veelvoorkomende vragen van zowel werkgevers als werknemers. Wij hopen jullie daarmee alvast een stukje op weg te helpen.
Vijf veelvoorkomende vragen van werknemerszijde
Mag mijn werkgever mijn werktijden aanpassen?
Het kabinet heeft werkgevers verzocht om de werktijden van werknemers zoveel mogelijk te spreiden. Je werkgever mag je werktijden onder de huidige situatie dus inderdaad aanpassen.
Mag mijn werkgever het vakantiegeld inhouden, om zo aan de maandelijkse betalingsverplichtingen van de onderneming te kunnen blijven voldoen?
Nee, werkgevers mogen het vakantiegeld van werknemers niet inhouden. Ténzij jullie hier samen andere, schriftelijke afspraken over maken.
Mag mijn werkgever mij verplichten om vakantiedagen op te nemen?
Nee, de werkgever kan werknemers niet verplichten om vakantie op te nemen. Je werkgever mag je wel vragen om vakantiedagen op te nemen, maar uiteindelijk ben je vrij om dit zelf te beslissen. Wil je geen vakantiedagen opnemen? Dan hoeft dat dus niet.
Mag mijn werkgever de uren die ik door de coronacrisis minder kan werken inhouden op mijn vakantiegeld en salaris? En mag hij de minder gewerkte uren verrekenen met mijn opgebouwde vakantiedagen?
Nee, dat mag niet. Ook al kun je door de coronacrisis minder werken, dan mag je werkgever het aantal minder gewerkte uren niet inhouden op je vakantiegeld of salaris. Ook mag hij het aantal uren dat je niet hebt kunnen werken niet in mindering brengen op het aantal opgebouwde vakantiedagen.
Mag ik mijn al opgenomen vakantiedagen intrekken, nu ik door de coronacrisis niet op vakantie kan?
Als werknemer kun je je werkgever vragen om de al opgenomen vakantiedagen in te trekken. Je werkgever zal dit verzoek moeten inwilligen, tenzij er sprake is van een zogenoemd ‘zwaarwegend bedrijfsbelang’. Zo’n zwaarwegend bedrijfsbelang kan bijvoorbeeld zijn dat je werkgever al een vervanger voor jou heeft geregeld voor de periode dat je vakantie zou opnemen.
Vijf veelvoorkomende vragen van werkgeverszijde
Moet ik mijn werknemers de vaste uren blijven uitbetalen, ondanks dat ik onder de huidige omstandigheden onvoldoende werk heb voor mijn werknemers?
Ongeacht de hoeveelheid werk heeft een werknemer gewoon recht op uitbetaling van zijn vaste contracturen. Als werkgever kun je in geval van aantoonbaar omzetverlies wel een beroep doen op de NOW-regeling, waarover we eerder al een blog schreven. Die regeling biedt een compensatie voor de salarissen van de werknemers. Hoeveel je als werkgever vergoed kunt krijgen? Dat hangt af van de hoogte van het omzetverlies.
Kan ik mijn werknemers de toegang tot kantoor of de werklocatie weigeren?
Als werkgever ben je verantwoordelijk voor een veilige en gezonde werkomgeving voor je werknemers. Als werkgever mag je werknemers dus de toegang tot het kantoor of de werklocatie weigeren. Ook mag je van werknemers verwachten dat ze vanuit huis werken.
Ben ik verplicht mijn werknemers in het buitenland door te betalen, ondanks dat zij niet naar het werk kunnen komen?
Kan een werknemer niet naar het werk komen door een verplichte quarantaine in het buitenland, door reisbeperkingen of door andere blokkades in verband met het coronavirus? Dan ben je als werkgever verplicht deze werknemer gewoon zijn of haar salaris door te betalen. Het is wel goed om na te gaan, welk recht op de arbeidsovereenkomst van deze werknemers van toepassing is. Mogelijk gelden er immers uitzonderingen indien niet het Nederlandse recht, maar het recht van een ander land op de arbeidsovereenkomst van toepassing is verklaard.
Mijn werknemers werken allemaal thuis. Ben ik verplicht de reiskostenvergoeding door te betalen?
Hebben je werknemers geen reiskosten omdat zij door de coronacrisis genoodzaakt zijn om thuis te werken? Dan hoef je als werkgever geen reiskostenvergoeding te blijven betalen.
Mag ik mijn werknemer verzoeken om tijdelijk aangepast werk te verrichten?
Je mag als werkgever van een werknemer verwachten dat hij tijdelijk ander werk verricht dan het werk waarvoor hij is aangenomen. Dit verzoek moet dan wel redelijk zijn; bijvoorbeeld omdat een andere werknemer ziek is en er niemand anders beschikbaar is om betreffende werkzaamheden uit te voeren.
Meer weten?
Staat je vraag hier niet bij? Neem dan gerust eens vrijblijvend contact op met mr. Linda Prop van Anderz Advocaten via linda@anderzadvocaten.nl of (0164) 212 721. Wij staan graag voor je klaar!