Vakantie en het coronavirus: hoe zit het precies?
Voor veel mensen is de zomervakantie normaal gesproken een periode waarin ze nieuwe bestemmingen ontdekken of waarin ze terugkeren naar hun favoriete vaste vakantieplek. In ieder geval is het een periode voor ontspanning en genieten met de mensen om je heen.
Vanwege het coronavirus zijn er op dit moment helaas veel bestemmingen die we nog niet kunnen bezoeken. Ook zijn er bestemmingen die we wel weer kunnen bezoeken, maar waarbij we rekening dienen te houden met de daar geldende regels en getroffen maatregelen rondom het coronavirus.
We kunnen ons daarom heel goed voorstellen dat je dit jaar anders toeleeft naar de zomervakantie dan gebruikelijk. Dit hebben we ook zeker gemerkt aan de vele vragen die we de afgelopen periode ontvingen over vakantie en het coronavirus. Voor ons een reden om hier een blog over te schrijven. Waar moet je zoal rekening mee houden als het gaat over vakantie vieren in tijden van corona?
Moet ik betalen voor een vakantie die misschien niet door kan gaan vanwege het coronavirus?
Is het nog onduidelijk of je vakantie door kan gaan? Dan geldt dat de overeenkomst die je bent aangegaan met de reisorganisatie nog gewoon staat en dus ook uitgevoerd zal worden – ténzij er in de tussentijd toch nog iets verandert waardoor de reis alsnog niet door kan gaan.
Moet je een deel van de reissom nog betalen? En is het nog onzeker of de reis überhaupt wel door kan gaan? Dan raden we je altijd aan om eerst nog even te overleggen met de reisorganisatie of de door jou rechtstreeks geboekte locatie. In geval van onduidelijkheid is het namelijk niet altijd verstandig om zelf al de vakantie te annuleren. Dit kan namelijk niet altijd kosteloos.
Mijn vakantie gaat niet door vanwege het coronavirus. Moet ik een voucher van het reisbureau accepteren?
Veel reisorganisaties annuleren op dit moment hun pakketreizen. Normaal gesproken heb je als reiziger dan recht op teruggave van het geld dat je voor deze vakantie hebt betaald. Maar let op: vanwege de huidige uitzonderlijke situatie is de zogenoemde ‘coronavoucher’ in het leven geroepen. Deze coronavoucher is een jaar geldig en kun je inzetten om een nieuwe reis te boeken. Vanaf zes maanden nadat je de coronavoucher hebt ontvangen, kun je er eventueel alsnog voor kiezen om je geld terug te vorderen. Houd er wel rekening mee dat alleen de coronavoucher is gedekt door de Stichting Garantiefonds Reisgelden (SGR). Gaat de reisorganisatie onverhoopt failliet in de tussentijd? Dan ben je jouw geld niet kwijt en kun je bij het SGR aankloppen. Deze vorm van garantie verloopt een jaar na uitgifte van de voucher.
Veel mensen vragen zich af of zij verplicht zijn de coronavoucher te accepteren als de reisorganisatie de reis annuleert. Weet dat je niet verplicht bent om deze coronavoucher te accepteren; je kunt er ook voor kiezen om je geld terug te vragen. Maar let op: het kan lang duren voordat je je geld terugkrijgt. Bovendien valt dit, bij een eventueel faillissement van de reisorganisatie, niet onder de garantie via het SGR. Iets om zeker in je overwegingen mee te nemen.
Ik durf het zelf niet aan om op vakantie te gaan vanwege code geel op de plek van bestemming. Kan ik de reis kosteloos annuleren?
Als de reisorganisatie stelt dat bij code geel de reis gewoon uitgevoerd kan worden, dan kun je in principe niet kosteloos je reis annuleren. Durf je toch niet te gaan? En wil je de reis daarom annuleren? Kijk dan of je eigen verzekering de annuleringskosten dekt.
Kan door het coronavirus een groot deel van je reis niet doorgaan? Dan kun je natuurlijk wel beargumenteren dat je kosteloos mag annuleren.
Heb ik recht op loon als ik na mijn vakantie onverhoopt in quarantaine moet?
Moet je na je vakantie terug thuis in quarantaine? Dan heb je in geval van noodzakelijk thuiswerken gewoon recht op loon. Is thuiswerken niet mogelijk? Dan geldt de regel: geen arbeid, wel loon. Wat dus betekent dat je wel gewoon aanspraak kunt maken op loon, tenzij de oorzaak dat je niet kunt werken voor jouw eigen rekening als werknemer komt. Er mag in ieder geval aangenomen worden, dat het reizen naar een land met code geel niet direct betekent dat een noodzakelijke quarantaine dan wel het niet kunnen komen werken voor rekening van jou als werknemer behoort te komen.
Ik ben besmet met het coronavirus. Kan ik terugvallen op mijn annuleringsverzekering?
Ben je zelf besmet geraakt met het coronavirus? En kun je dit aantonen (bijvoorbeeld met een verklaring van een arts)? Dan kun je een beroep doen op je annuleringsverzekering. Belangrijk is dan wel dat je annuleert vanwege het feit dat je ziek bent. Heb je de reis bijvoorbeeld geannuleerd vanwege andere redenen, dan kun je geen beroep doen op je annuleringsverzekering.
Mijn vakantie is geannuleerd, van wie mag ik terugbetaling van de gemaakte kosten verwachten?
Je annulerings- of reisverzekering vergoedt de kosten van een geannuleerde reis meestal niet. Wel kun je je geld terugvragen bij de organisatie waar je de reis hebt geboekt. Let wel op: heb je andere kosten gemaakt voor je reis (bijvoorbeeld voor de aanvraag van een visum)? Dan krijg je deze niet terug, aangezien er sprake is van een overmacht situatie (in dit geval dus vanwege het coronavirus).
Op onze vakantielocatie (camping/vakantiepark) zijn veel faciliteiten gesloten. Heb ik nu recht op terugbetaling van een deel van de kosten?
Bij het boeken van een bepaalde camping of vakantiepark, wordt vaak specifiek gekeken naar de aanwezige faciliteiten. Mochten deze faciliteiten nu gesloten zijn vanwege het coronavirus, dan is het redelijk te noemen dat je een deel van je geld terug krijgt. We raden je aan om in dit soort situaties rechtstreeks met de camping of het vakantiepark te schakelen. De ervaring leert dat je er dan samen vaak uit komt.
Tot zover enkele veel gestelde vragen over vakantie en het coronavirus. Wellicht zit er een situatie tussen die voor jou ook opgaat en kun je er je voordeel mee doen. Bedenk ook: hoe vervelend bepaalde situaties misschien ook zijn, gezondheid gaat natuurlijk altijd boven alles.
Ook wij van Anderz Advocaten genieten om de beurt van een vakantie. Dit uiteraard met inachtneming van alle geldende regels en maatregelen rondom het coronavirus. Omdat we om de beurt met vakantie zijn, staan we de gehele zomervakantie voor jullie klaar. Dus heb je vragen over arbeidsrecht, ondernemingsrecht, contractenrecht en/of personen- en familierecht? Dan kun je ons altijd bereiken op telefoonnummer (0164) 21 27 21 of per e-mail: info@anderzadvocaten.nl.
Rest ons alleen nog om iedereen die op dit moment van een welverdiende vakantie geniet of nog een vakantie op de planning heeft, een hele fijne tijd toe te wensen!